Yüzde İki Kararının İptali Resmi Gazete’de Yayınlanarak Yürürlüğe Girdi
Sendikal özgürlüğe darbeye Anayasa Mahkemesi “dur” dedi. Adalet, toplu sözleşme desteğinde yüzde 2 kuralı için “eşitlik işkesine aykırı” kararı aldı. Sendika üyelerine her ay verilen toplu sözleşme desteğinde yüzde 2 ayrımı son buldu. Anayasa Mahkemesi 375 Sayısı KHK’ nin 4. maddesini iptal etti. İptal kararı, 05 Mart 2024 tarihi itibariyle Resmi Gazete’ de yayınlanarak yürürlüğe girdi. Dolayısıyla üye sayısına bakılmaksızın sendika üyesi kamu çalışanları, aynı toplu sözleşme desteğini alacak!
Bilindiği gibi sendika üyeleri, 3 aylık peyiyodlar halinde toplu sözleşme desteği alıyordu. Ocak 2024 itibariyle toplu sözleşme ikramiyesinin her ay ödeneceği kararı alınmıştı. Kamu çalışanlarına Şubat ayında 537 küsur sendika desteği verilmişti. Ancak bulunduğu hizmet kolunda toplam üye olabilecek personel sayısının en az yüzde 2 ‘ si oranında üye kaydedememiş sendikalara üye olan kamu çalışanları, 190,22 TL bir toplu sözleşme desteği almıştı. Bunun nedeni ise hukuka aykırı biçimde getirilen yüzde 2 barajı idi.
Sendika kurma, sendikaya üye olma, sendikal faaliyette bulunma kişi özgürlüğüdür. Bireylerin Anayasa’ da güvence altına alınan sendikal özgürlüğü, yüzde 2 barajı ile gasp edilmekteydi. Hukuksuz uygulamaya yönelik hukuk mücadelesi kazanıldı. Ancak barajın varlığını; üye çekmek, üye sayısını arttırmak ve eğitim çalışanlarını “ayda 540 TL alacaksınız” diyerek kendilerine üye yapmak için kullanan sendikalar elbette unutulmayacaktır. Bazı büyük sendikaların bu konuya bakışları, göstermelik ve cılız birer tepkiden öteye geçmemiştir. Geri planda üyelerinin haklarını savunmak için kurulan sendikalar, başkalarına yapılan bir haksızlıktan pirim sağlamaya çalışmıştır.
Yapılanların elbette farkındayız. Duyduk, tanık olduk ve bu haksızlığın gizli kahramanlarıyla (!) birgün bir yerde hesaplaşmak için yapılanları unutmayacağız! Haksızlık ve hukuk dışı dediğimizde “bunca sendikanın kime ne faydası var” şeklinde akla zarar savunmalarla karşımıza geçenlerle elbette bir yerde, yine buluşacağız! Biz haksızca verilen bir karar nedeniyle alamadığımız üç kuruşun peşine değil, hakıkımızın peşine düşenleriz. Sendikal rekabeti, samimi biçimde eşitlikten yana olabilmeyi, kim olursak olalım bazı sorunların çözümünde yalnızca hukuktan yana tavır alabilmeyi sizlere öğreteceğiz!
Yüzde 2 Kuralı Eşitlik İlkesine Ters
Anayasa Mahkemesi ‘nde görüşülen iptal davasında yüzde 2 kuralı, Anayasa’ nın 10. ve 51. maddelerine aykırı bulunarak iptali gerekli görülmüştür. Bu maddelerden anlaşıldığı üzere “yüzde 2 kualı”, bireYlerin sendika kurma ve sendikalara üye olma ayrıca hukuk önünde eşitlik ilkesine ayrıkı görülmüştür. Bu kurala dayanak gösterilerek aynı iş kolunda çalışanların, sendşka farklılıkları nedeniyle farklı ederde toplu sözleşme ikramiyesi almasının hukuksuz bir karar olduğu artık tescil edilmiştir. Bu karar, dün yüzde bir olarak da karşımıza çıkmıştı. Yüzde 1 kuralı da hukuktan dönmüştü. Ancak emellerinden vazgeçmeyenler, sendika desteğini bir tahakküm aracı haline getirdi. Yüzde 2 kuralı, KHK’ de yer verilip sağlamlaştırılmaya çalışılsa da hukuk bireylerden yana taraf almış, haksızlığa dur demiştir! Bu hatalarda artık ısrarlı olunmamalıdır. Anayasa’ nın güvence altına altığı sendikal özgürlük ve hukuki eşitlik ilkelerine darbe vurulmamalıdır. Kimse unutmamalıdır ki adalet birgün hepimize lazım olacak!
Yasemin ŞENGÖR
Eğitimin Gündemi Haber Portalı sitesinden daha fazla şey keşfedin
Subscribe to get the latest posts sent to your email.