%98âin %98âi Kazandıysa Sınava Gerek Var mı? Daha İyi Bir Ãnerim Var?
Gülay ÃETKİN
EÄitim Gücü Sen
Denizli İl BaÅkan Yardımcısı
Resmi Gazeteâ de yayımlanarak yürürlüÄe girdiÄinden beri ÃÄretmenlik Meslek Kanunu (ÃMK) üzerine tartıÅmalar bitmiyor. GeçtiÄimiz Temmuz ayında bazı maddelerin AYM tarafından iptaline karÅılık, kanunun en çok tartıÅılan konularından Kariyer Basamakları Sisteminin sınav esaslı biçimde devam etmesi bu tartıÅmaları hızlandırmıÅtı.
ÃÄretmenlik Kariyer Basamakları Sisteminin sınav esaslı sürmesi kamuoyunda çok konuÅuldu. Bu konuda tartıÅmaların odaÄında; eÅit iÅe eÅit ilkesinin yok sayılarak aynı iÅi yapan öÄretmenlerin sınava dayalı unvanlarla ayrıÅtırılıp, farklı maaÅ almaları yatıyordu. Bakanlık bünyesindeki öÄretmenlerin neredeyse yarısı, kanunda uzman ve baÅöÄretmenlik için belirlenen süreyi tamamlamadıÄından sınava baÅvuramamıÅtı. ÃÄretmenlik Kariyer Basamakları Sınavı ânı çok az bir süreyle kaçıranlar aynı iÅi yaptıÄı meslektaÅları ile arasında açılan maaÅ farkına bakarak bir sonraki yılı bekledi. Sınav devam ettiÄi sürece de bu döngünün süreceÄi açıkça görülüyor.
Kariyer Basamakları ÃalıÅma BarıÅını Bozmasın
Sendikalar cephesinde de sahanın tepkisine benzer tartıÅmalar yaÅandı. EÄitim sendikalarının çoÄu KBSâ ye öÄretmenler arasındaki çalıÅma barıÅını bozacaÄı, eÅit iÅe eÅit ücret ilkesini ortadan kaldıracaÄı, öÄretmenin itibarının zarar göreceÄi için karÅı çıktılar.
Dönemin Milli EÄitim Bakanı Prof. Dr. Mahmut ÃZER, kariyer basamakları ve sınava dair itirazlara â%98 oranında baÅvuru var, istemeyen girmez, zorlama yok.â Åeklinde kursu tamamlayıp sınava baÅvuran öÄretmen sayıları ve istatistikleriyle cevap verdi.
Sonuç olarak uzman öÄretmenlik sınavına baÅvuran 432 bin 672 öÄretmenimizin 422 bin 368’i, BaÅöÄretmenlik sınavına baÅvuran 68 bin 67 uzman öÄretmenin 66 bin 422’si sınavda baÅarılı olmuÅtu. Bakanın tarzıyla bakarsak %98âin %98âi sınavı kazanmıÅtı. Dolayısıyla ortada bir sorun görünmüyordu! Sınava baÅvurup girmeyenlerin, son anda vazgeçenlerin olduÄunu da hesap edersek herkes bu sınavı kazanmıÅtı.
Peki; âsınavâ, bir ölçme deÄerlendirme yöntemi olmuÅ oluyor mu o zaman? Yoksa âmıÅâ gibi bir sınavla mı karÅı karÅıyayız.
Herkes kazanıyorsa sınav olmasa da olur
Daha da önemlisi özde bir ihtisas mesleÄi olan öÄretmenliÄi, sözde bir sınavla unvanlara ayırmak ne kadar doÄru?
YaklaÅık 500 bin öÄretmenimiz sınav ücreti yatırmıÅtır. Bakanlık sınav görevlilerine ücret ödemiÅ, tonlarca kâÄıt, mürekkep kullanılmıŅ Ne için? Herkesin kazanacaÄı sınav için mi? Gerek var mı, sorusunu sormamak elde deÄil.
Hatırlarsanız, CumhurbaÅkanlıÄı seçiminden iki gün önce, 12 Mayısâta; Bakan Prof. Dr. Mahmut ÃZER açıklama yapmıÅtı. âUzman ÃÄretmenlik için 10 yıllık kıdem aranıyor, bunun biraz daha düÅürülmesi talebi vardı. 5 yıla indirilmesi ile ilgili çalıÅmayı tamamladık. Kıdem yılı 20 yıl ve üzeri olan uzman olmuŠöÄretmenlerimizin baŠöÄretmen olmak için bekleme süresi olan 10 yılı kaldıracaÄız.â
Bakan bu deÄiÅiklik için tarih vermemiÅti. Zaten son zamanlarda bu açıklamada unutulmuÅ görünüyor. Ayrıca çalıÅmaların tamamlandıÄı söylense de bu yıl ki baÅvurulara yetiÅmedi. Konusu da bir daha açılmadı. Açıklamalarla umutlanan birçok öÄretmen yine maÄdur oldu.
Yeni Bakanımız Prof. Dr. Yusuf TEKİN de ”Sayın Mahmut Bey’in Uzman ÃÄretmenlikle ve BaÅöÄretmenlikle ilgili söylemi bizim için bir taahhüttür. Meclis kapalı olduÄu için yasalaÅmadı ve önümüzde devam eden bununla ilgili bir mahkeme olduÄunu için mahkemenin kararını bekliyoruz.” DemiÅti. BakanlıÄın bekleyiÅi öÄretmenlerin maÄduriyeti olarak devam etti. İstenilen hizmet süreleri konusunda hala bir deÄiÅiklik yapılmıŠdeÄil.
EÅit iÅi yapan iki öÄretmen arasındaki maaÅ farkı unvanlardan dolayı 7 Bin liraya yakınken Temmuz ayından itibaren bu fark daha da açılmıŠdurumdadır. Okul gruplarında paylaÅılan ödeme listelerinde öÄretmenler, aradaki maaÅ farkını inceler olmuÅtur! Okullardaki çalıÅma barıÅı için bu durum büyük risktir.
Madem bundan vazgeçmiyorsunuz daha iyi bir önerim var.
EÄitim Gücü Sen olarak, öÄretmenlerimizin daha gazla maÄduriyet yaÅamaması için sendikamıza ulaÅan talepler doÄrultusunda; ÃÄretmenlik Kariyer Basamaklarının hiçbir sınav ve eÄitim koÅuluna baÄlanmadan, meslekte 3 yılını dolduran öÄretmenlerimize uzman öÄretmen, 7 yılını dolduran öÄretmenlerimize ise baÅöÄretmen unvanları ve özlük haklarının verilmesini MEB’den talep ettik.
Gelin bu herkesin kazandıÄı/kazanacaÄı sınavı kaldırın. ÃÄretmenlerimizin üzerinden bu yükü alın. Onlar sınıflarında ders versin. İstenilen hizmet sürelerini de düÅürün. Unvanlar için baÅvurabilen öÄretmen sayısı artsın. Bu iÅi böylece tatlıya baÄlayalım.


